Sanan Paikka vuosi 2010

Sanan paikka Joulukuu 2010

JOULUN SANOMA

Kerran vuodessa vietämme lapsen oikeuksien päivää. Lasten oikeuksiin kuuluu kuulla tämä joulun sanoma. Sanoma halutaan hukuttaa lahjoihin, joulupukkiin ja tonttuihin. Siinä tehdään väkivaltaa lasten oikeuksille. Jeesus arvosti lasta ja nosti hänet viattomuudessaan vanhempien yläpuolelle. ?Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.?

Tärkeintä joulun sanomassa on Jumalan suunnitelman toteutuminen, se alkoi n. 6000 vuotta sitten. (1Ms. 3:15) Jumala käyttää hallitsijoita ja kansoja suunnitelmansa toteuttamiseen. Keisari Augustuksen käsky verollepanosta n. 2000 vuotta sitten saattoi Joosefin siirtymään Galilean Nasaretista Juudean Betlehemiin, jossa Jeesuksen syntymän tuli tapahtua, ennustuksen mukaan. Herodes yritti murhata Jeesuksen. Jerusalemin papisto yhdessä roomalaisten kanssa luulivat onnistuvansa. Jesaja 53 ennusti tarkasti tapahtumat n.700 vuotta ennen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen. Paholainen yrittää estää Jumalan suunnitelman toteutumisen loppuun asti, mutta tulee häviämään. Jumalan sana toteutuu.

Johanneksen ilmestys

21 luku

Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.

  1. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niin kuin morsian, miehellensä kaunistettu.

  2. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

  3. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

  4. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".

  5. Ja hän sanoi minulle: Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

  6. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

  7. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." (- 38 käännös)

Tässä on ilmaistuna Jumalan suunnitelman lopputulos. Ihminen eli sinä ja minä, on asetettu valinnan paikalle. Jeesus, jonka syntymäjuhlaa jouluna vietämme, on asetettu pelastukseksi kaikille ihmisille. Siksi joulu sanoma on arvokkaista, arvokkaampi.

Reino Tanner

 
Sanan paikka Marraskuu 2010

 VÄSYMYS.

Elämme syksyä, jolloin luonto on laskeutumassa lepotilaan. Kesän vihreyden jälkeen näyttää ankealta. Syksy vaikuttaa ihmismieleen. Väsyttää, on vähän haikea olo ja kesän muistot tulevat mieleen.

"Katseeni kun kohtaa syksyn ruskaa kanervien, puiden, pensaitten sielussani koen herkkää tuskaa suven haipuessa verkalleen. Yhä alenevi kehrä päivän, tummenevi yhä syksyn yö. Vielä muistoihini kesää häivän siirrän, vaikka halla kaiken lyö."    (Runoili: A. Pennanen.)

Kesä oli tosi lämmin, ajoittain jopa tukahduttavan kuuma. Kesäloma on tarkoitettu levoksi ja virkistykseksi, mutta monesti tapahtuu, että loma olikin hyvin stressaava. Nykyihmisen elämänrytmi on kiireistä. Työpaikalla vaaditaan tehokkuutta. Lisäksi monet harrastukset ottavat oman veronsa, aikuisilta, sekä lapsilta. Uupumus on yleistä, varsinkin henkisellä tasolla. Uupumukseen vaikuttavat monet tekijät - koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, vähäinen uni, perheen ristiriidat, työttömyys, taloudelliset huolet jne.

Jeesus opetuslapsineen eli eräässä vaiheessa hyvin kiireistä aikaa, he eivät ehtineet syömäänkään. Ihmiset etsivät apua monenlaisiin vaivoihin. Kaiken keskellä Jeesus kehotti levähtämään vähän ja tilaisuuden tullen hän vetäytyi yksinäisyyteen. Sinunkin kannatta ottaa ns. omaa aikaa hiljentyäksesi ja rukoillaksesi. Ehkäpä kysyt, miten minulla on aikaa? Ajan ei tarvitse olla pitkä 5-15 minuuttia. Etsi joku yksinäinen paikka ja hiljenny siellä hetkeksi, niin se helpottaa. Kun saat mahdollisuuden, ota pitempi aika.

Uskonelämässäkin koetaan väsymystä. Suuren voittonsa jälkeen profeetta Elia masentui ja koki väsymyksen. Elia oli kokenut suuren voiton, mutta pelästyi kuningas Ahabin puolison Isebelin uhkausta ja pakeni autiomaahan. Elia oli hyvin väsynyt ja toivotti itselleen kuolemaa. Hän paneutui makuulle ja nukkui kinsteripensan alla, kunnes enkeli kosketti häntä ja sanoi hänelle: "Nouse ja syö." Elia koki yksinäisyyden tunteen sanoessaan Jumalalle: "Minä olen yksin jäänyt jäljelle". Jumalan vastaus kuului: "Lähde takaisin samaa tietä, jota tulit." Elia ei ollut yksin, seitsemäntuhatta oli Israelissa jäljellä, jotka evät palvelleet Baalia ja muita epäjumalia.                                                      (Kertomus löytyy 1 Kun. 19).

Olet varmaakin kokenut uskonelämäsi varrella epäonnistumista, pettymystä ja turhautuneisuutta. Ehkäpä olet ajatellut Elian tavoin: "olen huono uskovainen, ei minusta ole mihinkään." Sielunvihollinen lisää löylyä tämänkaltaisessa tilanteessa, ja kuvittelet olevasi aivan yksin tilanteesi armoilla. Sinäkään et ole yksin, vaikka koetusten hetkellä siltä tuntuu. Vapahtajamme Jeesus seuraa sinua.

Vanha kertomus kertoo vaeltajasta, joka näki kahdet ja välillä yhdet jäljet. Hän kysyi Jeesukselta: "Miksi välillä on vain yhdet jäljet?" Jeesus vastasi: "Kun sinä olit väsynyt ja uuvuit matkalla Minä kannoin sinua." Herra lohduttaa sanomalla:"Etkö jo ole oppinut, etkö ole kuullut, että Herra on ikuinen Jumala koko maanpiirin luoja? Ei hän väsy, ei uuvu, tutkimaton on hänen viisautensa. Hän virvoittaa väsyneen ja antaa heikolle voimaa." (Jes.40:28,29)

Reino Tanner

Sanan paikka, lokakuu 2010

 SEURAKUNNAN SUURIN UHKA

Kysymykseen, mikä on seurakunnan suurin uhka? Vastauksia saan monenlaisia. Ne voivat olla esimerkiksi, maailmanmielisyys, ensirakkauden kylmeneminen, jne.

Jeesus puhuessa poismenostaan, lohdutti opetuslapsiaan: "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne." (Joh. 14:18) Miten Hän sitten tuli? Jakeessa 26 on vastaus. "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut." Pyhä Henki seurakunnassa on tärkeä toimeenpaneva voima. Pyhän Hengen menettäminen tai rajoittaminen on pahinta mitä seurakunnalle voi tapahtua. Silloin näky hämärtyy ja mukaan astuvat kuvaan nämä edellä mainitut ja monet muut seurakuntaelämää rajoittavat tekijät. Yhteyden ja rakkauden sijaan tulee eripuraisuutta, kyräilyä, arvostelua, juoruilua ja muita lihan tekoja. Seurakunta, joka torjuu tai rajoittaa Pyhää Henkeä, menettää elinvoimansa ja intonsa sielujen voittajana. Seurakunnasta tulee vanhojen perinnäis-sääntöjen vaalija, seurakunta muuttuu laitosmaiseksi ja pastoreista halutaan tehdä samannuottisia. Personallisuus halutaan kitkeä pois. Puhuja ei saa loukata, vaan Raamattu pitää ajanmukaistaa eli päivittää. Sana synti, pitää mieluimmin jättää pois. Seurakunnasta tulee, jonkinlainen uskonnollinen kerho ja melko tylsä paikka, jonka toiminta ei kiinnosta ulkopuolisia.

Sukulaistätini eli satavuotiaaksi. Lapsena sain hänen tekemäänsä hyvää ruispuuroa, jota nimitin nokkospuuroksi. Hän teki myöskin mämmiä, joka tarjoiltiin tuohituokkosesta, josta tuli oman makuvivahteensa. Tuokkoset olivat erilaisia sanoisinko persoonallisia, verrattuna nykyisiin pahvisiin, jotka ovat tarkalleen samanmallisia. Täti oli pitkän elämänsä aikana kokenut monenlaista. Elämä oli ollut, joskus hyvinkin niukkaa. Eläkkeellä hänellä ei ollut taloudellisia huolia. Menneet nuoruuden puutevuodet tulivat vanhemmiten mieleen, hänestä tuli erittäin säästäväinen. Uudistuksia ei saanut tehdä, ei sisävessaa, ei suihkua eikä paljon muutakaan remonttia yli satavuotiaaseen taloon.

Näkynsä menettänyt seurakunta tarjoilee samanmuotoisista astioista sanan leipää, makuvivahteita ei ole. Taloudessa alkaa raju säästäminen. Vähennetään henkilökuntaa, siirretään muitakin menoja jne. Juhlapuheissa puhutaan, kuinka Herralla on hopeat ja kullat, mutta käytännössä sitä ei uskota. Katsellaan vieressä olevaa nuorta seurakuntaa, joka toimii, käyttää rahaa, evankelioi ja kasvaa. Vanha seurakunta kauhistelee:"?Minkälaista menoa, harhaoppia ja melkein Jumalanpilkkaa." On luovuttu ensi ajan rakkaudesta, kuumasta on tullut haalea. Näin ei tarvitse käydä, vanhakin seurakunnan näky säilyy Pyhän Hengen avulla. Pitää muistaa tarkistaa suuntaa ja varoa tulemasta ylimieliseksi. Jeesus sanoo: "Osta minulta silmävoidetta, että näkisit." (Ilm. 3:18) Erittäin hyvä kehotus. Kannattaa matkanvarrella pitää mielessä.

Reino Tanner

Sanan paikka, syyskuu 2010

TIE LAUPEUTEEN

Hoosea sai kutsun profeetaksi n.750 eKr. Hän joutui avioliitollaan näyttämään Israelin hengellisen tilan. Herra alkoi puhua Hoosealle ja sanoi näin: "Mene ja ota portto vaimoksesi ja ota luoksesi ne lapset, jotka hän saa. Tämä maa on uskoton Herraa kohtaan, se on kuin portto, se palvelee vieraita jumalia." (Hoosea1:2)

"Uskollisuutta minä vaadin, en uhrimenoja, Jumalan tuntemista, en polttouhreja. Te rikoitte liiton Adamissa, olitte siellä minulle uskottomia." (Hoosea 6: 6-7)

"Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja; mutta he ovat ihmisten tavalla rikkoneet liiton: sillä he ovat olleet minulle uskottomat." (Hoosea.6: 6-7) (1933 suomennos)

Israel oli syvästi vieraantunut Jumalastaan, joka oli johdattanut heidät Egyptin orjuudesta ja suonut heille kaikkea hyvyyttä. Ulkonainen Jumalanpalvelus ei hyödytä, kun sydämessä palvellaan epäjumalia. Jumala kysyy: "Mitä minun pitäisi tehdä sinulle, Efraim, mitä sinulle, Juuda?" "Teidän uskollisuutenne on kuin aamupilvi, kuin kaste, joka kohta haihtuu." Liito oli rikottu. Papit olivat rosvojoukko. Jumala tulee rankaisemaan, mutta rangaistuksen jälkeen hän armahtaa, kun kansa ymmärtää palata Jumalansa luo takaisin.

 ARMAHTAVAISUUDEN JA LAUPEUDEN OPETUS:

Tapahtui Hoosean ajasta n.750 vuotta myöhemmin: Jeesuksen ollessa aterialla veronkantaja Matteuksen luona, fariseukset närkästyivät ja sanoivat opetuslapsille: "Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa? Jeesus kuuli sen ja sanoi: Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa:'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.' En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä."(Matt.9:11-13) Jeesus osoitti esimerkillään mitä Jumala tarkoitti armahtavaisuudella eli laupeudella. Lainopettajan kysymykseen "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?" Jeesus vastasi kertomuksella laupiaasta samarialaisesta, osoittaen, mitä laupeus on. Mies oli rosvojen pahoinpitelemä. Ohitse kulki pappi, leeviläinen ja samarialainen. Samarialainen pysähtyi, auttoi häntä, hoiti haavat ja vei majataloon. "Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne kun tulen takaisin.' Jeesuksen kysyessä: " Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen" "Lainopettaja vastasi: 'Se joka osoitti hänelle laupeutta.' Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin." (Luuk.10)

 Reino Tanner

Sanan paikka elokuu 2010

NÄKYMÄ.

Mielenkiintoista oli armon vuonna 2010 katsella näkymän teoksia Nahkialanjärven rannalla. Teokset puhuttelivat minua omasta näkökulmastani käsin (pastorin silmin).

Lähdin liikkeelle ja seisahduin, enkelin ja laintaulujen väliin. Katsellessani näitä Vesa Kivisen ja Seija Vuoren teoksia, muistui mieleeni osa diakoni Stefanoksen puheesta 2000 -vuotta sitten, Jerusalemin uskonnollisille johtajille: "Te saitte enkelien tuoman lain, mutta ette ole sitä noudattaneet." Kuulijat eivät kestäneet Stefanoksen puhetta, vaan kiristelivät hampaitaan ja kivittivät hänet.

Siitä enkelin ja laintaulujen välistä nostin murheellisena katseeni vastakkaiselle rannalle. Mitä näinkään? Valkoinen risti osui silmiini. Ilostuin ja päätin lähteä tavoittelemaan sitä. Kuljin sillan yli ja saavuin Merja Malkin teokselle, "Ihmisenkuoria". Pysähdyin miettimään ihmisen elämää. Elämä voi olla sisäisesti ja ulkonaisesti tyhjää, vaikka olisi menestynytkin elämän merellä purjehtiessaan. Osa lähimmäisistämme ovat pudonneet elämän ulkopuolelle ja ajelehtivat juurettomina, ulkonaisesti ja sisäisesti pelkkinä kuorina.

Jatkoin matkaa löytääkseni valkoisen ristin. Mia Joen teoksen "Voiton merkki" luona yllätyin. Risti ei ollutkaan toiselta puolelta valkoinen, vaan hiomaton ja veriset jäljet näkyvissä. Vanha sanoma alkoi puhutella. Minäkö tarvitsen sovituksen? Olenhan sananjulistaja! Nöyrryin tunnustamaan syntisyyteni. En kiristellyt hampaitani ja halunnut kaataa ristiä. Kävelin ristin toiselle puolelle ja näin sen valkoisena. Ymmärsin, että ristin sovituksen kautta olen vapaa. Katsoin toiselle rannalle kohti laintauluja. Hän,Jeesus, täytti lain vaatimuksen ihmisen puolesta.

Jatkoin matkaani kevein mielin. Katseeni kiinnittyi Piia Suomu-Virtasen ja Minna Virolaisen teokseen "Varjojako vain?". Ylhäällä olevat kirkkaat, kimaltelevat sateenvarjot,vaikka ovatkin kierrätysmateriaalia, saivat ajattelemaan kulkua täällä varjojen maassa, jossa on omat iloiset ja kirkkaat hetkensä. Aito kirkkaus on edessäpäin.

Matka jatkuu, ja saavun Anneli Korhosen ja Ilkka Vallisen "Tulevaisuuskaukoputki" -teoksen luo. Värit ovat synkät ja tulevaisuus lohduton. Ajatukseni siirtyi hautajaisiin. Ollessani arkun äärellä surevien omaisten ja saattoväen edessä olen kiitollinen, ettei minulla ole näin toivotonta ja lohdutonta sanomaa, jossa sisältönä on 'viimeinen tervehdys.' Sanomani on lohdutusta sureville. Sirotellessani multaa arkulle (kolme kertaa) käytän sanoja: "Maasta sinä olet tullut. Maaksi pitää sinun jälleen tulla. Jeesus Kristus,Vapahtajamme, on sinut viimeisenä päivänä osaasi herättävä." Joku sanoo: "Elät haaveessa ja utopiassa." Siihen olen vastannut. Mikäli olen väärässä en joudu häpeään kummassakaan tapauksessa.

Seuraavaksi pysähdyn teoksen "Aikalainen" kohdalla (tekijät: Jussi Hartoma, Juha Laurén, Eva von Wehrt. Tämän teoksen äärellä totean, että olen vain lyhyellä matkalla. Levähdän ja mietin elämäni tarkoitusta. Minne kiiruhdan, mistä tulen, minne menen ja mikä on päämääräni. Teos "Tunteenpaloa" (Anneli Vainonen) herättää tunteeni riemuun. Olen tietoinen siitä, että olen löytänyt elämäni tarkoituksen tällä matkalla. Samaa löytämistä toivon sinunkin kohdallesi.

Reino Tanner

Sanan paikka Heinäkuu 2010

MITEN LÖYDÄN SEN OIKEAN?

Jumala loi ihmisen ja totesi, että ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Siksi hän loi miehen rinnalle naisen.

Olemme nähneet Ruotsin kruununprinsessa Victorian ja Daniel Westlingin häät. Heidän liittoaan sanotaan, rakkausliitoksi. Sitä se varmaan onkin siitä päätellen,että he jaksoivat odottaa monia vuosia saadakseen toisensa.

Sanonta kuuluu: "Kesä on rakkauden aikaa." Kun se oikea on löytynyt, koko elämän tulee olla rakkauden aikaa. Rakkauden säilymiseksi on tehtävä työtä, eikä vaikeuksien tullen ensimmäiseksi lyödä kantapäitä yhteen ja sanota: "terve menoa!"

Raamatusta löytyy malliesimerkkejä ja ohjeita Jumalan johdatuksesta sen oikean löytymiseen. 1Moos. 24: kertoo, Jumalan ruhtinaasta Aabrahamista, kuinka hänen pojalleen Iisakille löydettiin vaimo. Tämä avioliitto oli ns. järjestetty avioliitto. Kertomus osoittaa, että se tapahtui kuitenkin Jumalan johdatuksessa. Aabraham kehotti palvelijaansa lähtemään kosiomatkalle omaan maahansa ja sukunsa luo noutamaan vaimon pojalleen. Hän vannotti palvelijaansa, ettei vaimoa otettaisi kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa he asuivat. Palvelija empi ja sanoi: 'Entä jos tyttö ei lähde mukaani?' Aabraham vastasi:"Ellei tyttö halua lähteä mukaasi olet vapaa valastasi." Jumala johdatti ja osoitti palvelijalle oikean tytön. Tullessaan perille hän rukoili Jumalaa antamaan merkin oikeasta tytöstä. Jos tyttö vastaa hänen pyyntöönsä juoda. 'Juo minä tuon vettä kameleillesikin', niin hän on se nainen, jonka Herra on tarkoittanut isäntäni pojalle. Heidän palatessaan matkalta, sen oikean kanssa, palvelija kertoi Iisakille kaiken mitä oli tapahtunut. Iisak vei vaimonsa Rebekan edesmenneen äitinsä Saaran telttaan ja otti hänet vaimokseen. Iisak rakasti häntä ja sai lohdun äitinsä kuoleman tuottamaan suruun. Silloin kaikki tiesivät, että Rebekasta tuli Iisakin vaimo. Kertomus on hyvin mielenkiintoinen. Kannattaa lukea.

Meillä ei solmita järjestettyjä avioliittoja ainakaan kovin yleisesti. Uusi Testamentti antaa hyvin selkeitä ohjeita, aviopuolison valinnassa ja avioliitossa elämisestä.  Etsittäessä aviopuolisoa on neuvokasta pyytää Jumalan johdatusta. Kun oikea löytyy, sydämet lyövät samaa tahtia. Mikäli tulee rytmihäiriöitä, on parempi ottaa etäisyyttä ja rukoillen tutkia asiaa. Apostoli Paavali neuvoo tessalonikalaisia pyhityksessä, hän mainitsee vaimon otossa seuraavaa. (1Tess.4:3-5) "Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta, että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa, ei himon kiihkossa niin kuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne." ( v.38 käännös) Tämä on terveellinen ohje tässä seksihullussa maailmassa. Raamattu ei ole seksikielteinen kirja, mutta seksin varaan rakennettu avioliiton perustus on hiekalla. Paavali antaa hyvät ohjeet avioelämään. (1Kr. 7: 3) "Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestänsä kohtaan." Molempien on kunnioitettava ja otettava huomioon toistensa tarpeet, eikä ajateltava itsekkäästi, vain omien himojensa tyydytystä.

 Onnellista puolison löytymistä ja avioelämää. Toivottaa: Reino Tanner

Sanan paikka Kesäkuu 2010

Juurtua.

Kevätkautena tehdään kylvöjä istutetaan kasveja. Maaperä muokataan ja lannoitetaan. Katsotaan sopiva kasvupaikka kasville, toiset kasvit viihtyvät aurinkoisessa paikassa, toiset varjossa. Tarvitaan asiantuntemusta millaiseen maaperään ja paikkaan kasvi soveltuu.

Jeesus puhui vertauksen kylväjästä ja erilaisista maaperistä. Siementen joutuessa väärään kasvualustaan, ne eivät menestyneet. Oikea kasvualusta antoi mahdollisuuden juurtua ja tuottaa hedelmää. Jeesus selitti vertauksen opetuslapsille: "Kuulkaa siis mitä vertaus kylväjästä tarkoittaa. Aina kun joku kuulee sanoman valtakunnasta eikä ymmärrä sitä, tulee paholainen ja sieppaa pois sen, mikä hänen sydämeensä on kylvetty. Tätä tarkoittaa tien oheen kylvetty siemen. Kylvö kallioiseen paikkaan kuvaa sitä, joka sanoman kuullessaan heti ottaa sen iloiten vastaan mutta kestää vain hetken, koska häneltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, hän luopuu kohta. Kylvö ohdakkeisiin tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan mutta jossa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sen. Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää." (Matt. 13:) Vertauksen valossa ymmärrämme, että kuulijalla on vastuu. Halu juurtua Kristukseen Jeesukseen tuo pysyvän tuloksen.

Apostoli Paavali opettaa: "Kun kerran olette ottaneet vastaan omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään. Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu." (Kol. 2:7) Sanan opetus ja Jeesuksen yhteys auttaa juurtumaan Häneen. Jeesus on juuri joka kannattaa. Juurtumalla Häneen pysyy pystyssä, joskus raivoisienkin myrskytuulien keskellä. Jeesuksella on asiantuntemusta kasvattaessaan ihmistä erilaisia kasvuvaiheita noudattaen. Toiset kasvat nopeasti, toiset hitaasti. Hän tietää minkä kaltaisen kasvupaikan itsekukin tarvitsee. Riippuu kuitenkin ihmisestä itsestään haluaako hän työntää juurensa syvälle Herraan Jeesukseen Kristukseen. Mikäli niin tekee, Raamattu vakuuttaa: "MIKÄÄN KADOTUSTUOMIO EI SIIS KOHTAA NIITÄ, JOTKA OVAT KRISTUKSESSA JEESUKSESSA ." (Room.8:1)

Reino Tanner

Sanan paikka Toukokuu 2010

KEVÄT, HERÄÄMISEN AIKAA

Luonto, talven lepotilan jälkeen näyttää elpymisen merkkejä. Sanontatapa: "kevättä rinnassa" kertoo ihmisenkin mielen virkistyvän. Päivä pitenee, pimeys ja kylmyys ovat väistyneet. On muutoksen aikaa. Aurinko ja Myrskytuuli keskustelivat, kumpi saa ihmisiltä nopeammin takin pois. Myrskytuuli sanoi: "Kun minä puhallan, voimalla ja rytinällä, niin varmasti takki lähtee pois." Aurinko sanoi: "Ryhtykäämme toimeen, sinä saat vuoron ensin yrittää." Ihmisiä käveli viileässä kevätsäässä lämpimissä takeissaan. Myrskytuuli alkoi puhaltaa kevyesti kiihdyttäen vauhtiaan kunnes se aivan ulvoi ihmisten ympärillä. Kaikki kietoivat lujemmin takkia ympärilleen kunnes Myrskytuuli väsyi ja antoi vuoron Auringolle. Aurinko ryhtyi toimeen, eikä aikaakaan kun ihmiset alkoivat hymyillä ja riisua takkejaan.

Raamattu sanoo: "Jumala antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille." (Matt.5:45)

Jeesus näyttäytyi, Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle kirkastettuna: "Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo." (Matt.17:2) Luomisessa, Jumala sanoi ensitöikseen:

" 'Tulkoon valo!' Ja valo tuli. Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet." (1.Moos.1:3,16)

Valo, lämpö ja vesi ovat elämälle välttämättömät. Jeesus Kristus meidän Herramme edustaa näitä. Hän on rakkaus, joka haluaa sulattaa ihmisen sydämestä roudan ja jään, että sieltä tulee elämä näkyviin. Älä piiloudu, vaan tule ulos kolostasi, niin voit riisua takkisi eli ulkoisen panssarisi, silloin Hänen armon aurinkonsa pääsee sulattamaan sisimmästäsi roudan ja jään. Kevät syntyy ja voit vastata Jeesuksen kutsuun myönteisesti, kun hän kutsuu sinua, Laulujen laulun sanoin:"Nouse kalleimpani, kauneimpani, tule kanssani ulos! Talvi on mennyt, sade on laannut, se on kaikonnut pois. Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut, joka puolella huhuavat metsäkyyhkyt. Kyyhkyni, kallion kätkemä, vuoren seinässä lymyävä, anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä sinun äänesi on suloinen, ihanat ovat sinun kasvosi." (Laul.2:10-12,14)

Tämän näköisenä ja rakastettavana Hän näkee sinut. Jeesus on lunastanut sinut, ei kullalla ja hopealla, vaan kalliilla synnittömällä verellään. Jeesuksen Kristuksen rakkaus kutsuu älä enää piiloudu, vaan astu esiin. Sano Herralle: "Tässä olen."

Reino Tanner



Sanan paikka Huhtikuu 2010

sieppaa_navigaattori.jpgAUTONAVIGAATTORI

Olen hankkinut autonavigaattorin. Tämän ihmevekottimen avulla on helppo suunnistaa. Päämäärän osoite pitää tietää, kun ohjelmointi on suoritettu oikein, navigaattori alkaa neuvoa kohti päämäärää. Mikäli poikkeaa reitiltä kuulee äänen: "mikäli mahdollista tee u- käännös ja palaa takaisin." Ohjetta voi noudattaa tai jatkaa matkaa siitä välittämättä. Laite etsii uuden reitin ja kehottaa palaamaan ohjelmoidulle reitille, jos tottelee ohjeita, niin määränpäässä ilmoitetaan. Olet saapunut päämäärään. Laite voidaan mykistää, tai sammuttaa ja olla kuulematta ajo-ohjetta.

Uudestisyntyneellä kristityllä päämäärä on ohjelmoitu sisimpään. Päämäärä Jumalan luo kulkee Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh. 14:6) Jeesus lupasi lähettää "navigaattorin", oppaaksemme matkalle. "Puolustaja Pyhä Henki, jonka isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut." (Joh.14:26) Jeesus puhuu jäähyväispuheessaan opetuslapsilleen monikkomuodossa, mutta Apostolien Teot 2: osoittaa, että Pyhä Henki annetaan henkilökohtaisesti, kuitenkin myös yhteiseksi hyödyksi.

Matkaa tehdessäni saattaa huolien ja murheitten aikana päämäärä unohtua tai houkutukset viettelevät poikkeamaan reitiltä. Silloin Pyhä Henki sisäisenä äänenä muistuttaa: "Palaa takaisin." Miten silloin toimin, käännynkö takaisin vai jatkanko itsepintaisesti matkaani väärää tietä? Kaikki tämä on minun vallassani. Voin edelleen jatkaa kehotuksista huolimatta oman tahtoni tiellä ja kyllästyä kuulemaan paluukehotuksia. Voin mykistää sisäisen äänen ja katkaista virran eli yhteyden Jumalaan. Pienelläkin poikkeamalla matkasta voi tulla vaikeakulkuista. Omatahdon tiellä voi tulla rengasrikkoja, moottorivaurioita jopa kolareita. Kuvakieltä käyttäen.

Mitä pidempään haluan itsepintaisesti kulkea omaa reittiäni, sen vaikeammaksi paluu käy, mutta mahdotonta se ei ole. Aina on mahdollisuus palata. Huhtikuun alussa elämme pääsiäisaikaa. Apostoli Pietari sanoi Jeesukselle: "Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en koskaan luovu." Jeesus vastasi: "Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." (Matt.26:33,34) Jeesus oli aikaisemmin ennustanut Pietarin lankeemuksen. Pettyneenä itseensä lankeemuksensa jälkeen Pietari itki. Masentuneena hän päätti palata entiseen ammattiin. Kuitenkin uusi mahdollisuus oli edessä. Kohdatessaan ylösnousseen Jeesuksen Pietari sai tehtävän ja toteutti sen uljaasti Pyhän Hengen avulla loppuun asti.

Jos sinä olet tänään pettynyt itseesi tai kanssamatkaajiisi, olet luisunut pois Kristuksesta ja kadottanut tien. Rukoile, että saisit kytkettyä virran uudelleen ja yhteys alkaa toimia. Pyhä Henki lähtee jälleen opastamaan. Raamattu Jumalan sana on ohjekirja, josta voit tarkistaa onko "navigaattorin" ohjelmointi oikein suoritettu. Matkan päässä saat kuulla ihanat Jeesuksen sanat. Olet saapunut määränpäähän!!!!

Reino Tanner


Sanan paikka Maaliskuu 2010

KAIKKIVALTIAS JUMALAsieppaa_raamattu.jpg

Viimeaikoina olen lukenut ja kuunnellut, miten ihmiset keskustelevat ev.lut. kirkon opetuksesta. Mielipiteet ovat velloneet laidasta-laitaan. Joidenkin mielestä Jumalan tulee olla kuin sätkynukke, jota voi narusta kiskoa oman mielensä mukaisella tavalla. Monet heittäytyvät Raamatun
tulkitsijoiksi, vaikka heidän puheestaan kuultaa läpi, että he eivät ole tutustuneet kirjan kokonaissanomaan. Joidenkin mielestä Raamatun sanoma on vanhentunut, eikä sovi meidän aikaamme. Jotkut uskovat, että kaikki pääsevät taivaaseen, koiriensa, kissojensa ym. eläinten kanssa.

Mielipiteitä on monenkaltaisia. Mikäli kirkon johtajat muodostavat
kantansa kansan vaatimusten mukaisesti, eivätkä ota huomioon ohjekirjan
eli Raamatun neuvoja, kirkolla on huono tulevaisuus.

Kun katselemme Vanhasta Testamentista Israelin kansan vaellusta, se ei
ole mieltä kohottavaa. Jumala antaa vakavan lausunnon kansansa
vaelluksesta monen monituista kertaa: "Mutta päästyäsi lihaville
laitumille sait syödä kylliksesi. Kun tulit kylläiseksi sinun sydämesi
ylpistyi ja sinä unohdit minut." (Hoosea 13:6).*

PAPEILLA OLI VASTUU:
"Papin suun tulee jakaa tietoa, hänen huuliltaan odotetaan opetusta.
Hän on Herran Sebaotin sanansaattaja. Mutta te olette poikenneet tieltä,
teidän opetuksenne on saanut monet lankeamaan. Te olette rikkoneet
liittoni, jonka tein Leevin kanssa sanoo Herra Sebaot. Niin minäkin teen
teidät halveksituiksi ja saatan teidät häpeään kaiken kansan silmissä.
Te ette pysyneet minun teilläni, vaan opettaessanne katsoitte, keitä
kuulijat olivat." (Malakia 2:7-9).

SAMA PÄTEE MEIDÄNKIN AJAN PAPEILLE. Siksi meille Uuden Testamentin aikakaudella eläville on annettu varoitus: "Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä,   ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja." (1Kor.10:11)  Sen aikaiset ihmiset eivät halunneet kuulla ja seuraukset olivat senmukaiset. Näyttää siltä, että tämänpäivän ihminen on samanlainen, joka tukkii korvansa ja sulkee silmänsä     Jumalan sanalle.

*KRISTINUSKO EI OLE USKONTO, VAAN SUHDE KRISTUKSEEN
KAIKKIVALTIAS JUMALA, ON TUOMION JUMALA.*
Kuitenkin, Hän armossaan ja rakkaudessaan on antanut ihmiselle
mahdollisuuden pelastukseen. Jumala ilmoittaa tahtonsa, josta Hän ei
neuvottele ihmisen kanssa. Raamattu sanoo: "Jumala on rakastanut
maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka
häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Ei
Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan
pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei
usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan."
(Joh. 3:16?18). Tästä on kysymys. Ihminen ei voi alistaa
*kaikkivaltiasta Jumalaa* omien mieltymysten ja himojen hyväksyjäksi.
Jumala itse on määrännyt säännöt ja ohjeet, ne pysyvät kaikkina
aikakausina voimassa. Jeesus näyttää elämisen mallin, täydellisyyteen
emme pysty, siksi tarvitsemme JEESUSTA. Hän täyttää puutteemme
kaikkivaltiaan Jumalan edessä.

Reino Tanner

 


Sanan paikka Helmikuu 2010

Menestyskertomus: Orpotytöstä suurvaltakunnan kuningattareksi.

Esterin kirja on rakkaustarina ja siitä erikoinen, että siinä ei mainita
Jumalaa yhtään kertaa. Kaikesta huolimatta lukija näkee hyvin selvästi
kuinka Jumala pitää huolta ja johdattaa yksityiskohtaisesti asioita.
Kirjan tapahtumat ajoittuvat kuningas Kserkseen eli Ahasveroksen
hallinnon aikaan 486- 465 eKr. Hänellä oli hallinnassa 127 maakuntaa.
Intiasta - Nubiaan /(nyk.Sudan). /Ester tarkoittaa; /tähti/, hänen
alkuperäinen nimensä oli Hadassa, joka tarkoittaa; /myrtti/. (Myrtti on
ikivihreä ja hyväntuoksuinen kasvi. Erämaassa kasvava myrtti kuvaa
messiaanisen ajan hyviä oloja. I.R.T.) Juutalaisia on vainottu kaikkina
aikoina ja yritetty hävittää maanpäältä. Esterin kirja kertoo erään
hävitysyrityksen. Hitler myöhemmin haaveili samasta asiasta ja pääsi
paljon pidemmälle, kuin Esterin kirjan Haaman, joka näytteli
tuhoamisyrityksessä pääosaa. Tapahtumat käynnistyivät, kuninkaan ollessa
viinistä hilpeällä mielellä. Kuningas halusi näyttää kaikkien kansojen
ruhtinaille kuningatar Vastin kauneutta.(/Vasti /t./kaunis) /Kuningatar
ei totellut kuninkaan käskyä tulla näyttäytymään. Tästä Kserkses
vihastui ja kysyi neuvonantajiltaan, mitä tulisi lain mukaan tehdä
kuningatar Vastille. Neuvonantaja Memukan antoi kuningasta miellyttävän
neuvon. Sen mukaan ryhdyttiin etsimään maakunnista kauniita
koskemattomia neitoja. Neito, joka miellyttäisi häntä valittaisiin
Vastin tilalle.

Näyttämölle astuu Juutalainen mies Mordokai, joka asui Susan
kaupungissa. Hänellä oli setänsä tytär Ester kasvattityttärenä, joka oli
jäänyt orvoksi. Ester oli hyvin kaunis, hänet huomattiin ja vietiin
kuninkaan haaremiin. Neito miellytti haareminvalvoja Hegaita ja pääsi
tämän suosioon. Hegai järjesti hänelle tuota pikaa seitsemän valikoitua
palvelijaa, siirsi hänet haaremin parhaaseen osaan. Ester ei paljastanut
kansallisuuttaan sillä Mordokai oli kieltänyt häntä. Mordokai kuljeskeli
joka päivä haaremin sisäpihan lähistöllä saadakseen tietää, mitä
Esterille kulloinkin kuului. Neitoja hoidettiin vuosi. Kuusi kuukautta
mirhaöljyllä ja kuusi kuukatta balsamiöljyillä ja muulla tavoin. Pian
sen jälkeen, kun neitoja ryhdyttiin kokoamaan,  Mordokai tuli hovin
palvelukseen.

Näyttämölle astuu Agagin jälkeläinen Haaman, joka sai ylennyksen
kuninkaasta seuraavaksi. Kuninkaan käskystä kaikki kuninkaan virkamiehet
osoittivat hänelle kunnioitusta heittäytyen maahan. Mordokai ei
kumartanut eikä heittäytynyt maahan Haamannin edessä. Toiset virkamiehet
kysyivät siihen syytä. Mordokai ilmoitti olevansa juutalainen.
Juutalainen heittäytyy maahan vain Jumalan edessä. Päivästä päivään he
puhuivat tästä ja lopulta ilmoittivat sen Haamannille, nähdäkseen oliko
Mordokain esittämä syy pätevä. Kun Haaman näki ettei Mordokai kumartunut
ja heittäytynyt maahan hänen kulkiessaan ohi, hän raivostui
silmittömästi. Saatuaan tietää Mordokain kansallisuuden hän päätti
hävittää ei vain Mordokain, vaan koko juutalaisen kansan. Haaman sai
kuninkaan laatiman peruuttamattoman lain, että kaikki juutalaiset
tuhottaisiin.

Esterin osuus astuu kuvaan. Mordokain saatua tietää laista, hän pukeutui
säkkiin ja kulki surren ääneen valittaen. Esterin kuultua tästä hän
lähetti palveluksessaan olevan enukki Hatakin kysymään, mitä oli
tapahtunut. Mordokai antoi hänelle jäljennöksen laista ja pyysi Esteriä
menemään kuninkaan luo rukoilemaan kansalleen armoa. Ester epäröi ja
lähetti sanan Mordokaille. "Kaikki kuninkaan virkamiehet ja maakuntien
kansat tietävät, sille joka kutsumatta menee kuninkaan palatsin
sisäpihaan on laissa yksi ainoa rangaistus: kuolema, ellei kuningas
osoita häntä kultavaltikallaan."
Mordokai lähetti sanan Esterille. "Älä kuvittele, että sinä yksin
juutalaisista pelastut, jos sinä et toimi tulee juutalaisille pelastus
muualta." "Ja kukaties sinusta tulikin kuningatar vain tällaisia aikoja
varten." Esteri vastasi: "Lähden, vaikka se on vastoin lakia. Kun minun
on kerran kuoltava, niin kuolen." Esterin toimien kautta koko
juutalainen kansa pelastui. Haaman joutui itse Mordokaille rakentamaansa
hirsipuuhun. Tämän tapahtuman muistoksi juutalaiset viettävät puurim juhlaa.

Saamme tänäänkin olla turvallisella mielellä. Jumalalla on kaikki
hallinnassa!

Reino Tanner

 


Sanan paikkka Tammikuu 2010

LUPAUS!

Vuosi on vaihtunut. Ihmiset tekevät Uuden Vuoden lupauksia. Monet
lupauksista onnistuvat, toiset sortuvat jo alkumetreillä. Eräässä laulussa
lauletaan: "Omin voimin kyllä nousta koitin kun mä tuhoon tieni vievän
näin, joskus kyllä jokun himon voitin, mutta silti synnin orjaks jäin."
Me ihmiset olemme heikkoja ja usein epäonnistumme.
Joudumme toteamaan apostoli Paavalin tavoin. "Tahtoisin kyllä tehdä
oikein, mutta en pysty siihen." *(**Room.7:18) *Tarvitsemme Jumalan armoa.

Jeesuksen antama lupaus on varma. "Minun isäni tahtoo, että jokaisella,
joka näkee Pojan ja uskoo häneen , on ikuinen elämä. *Viimeisenä päivänä
minä herätän hänet." **(Joh. 6:40.) *Johannes varmistaa: "Ja tämän hän
itse on meille luvannut: iankaikkisen elämän." *(I Joh.2:25)* Paavali
kirjoittaa: "Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki
olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Aabrahamin
jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on
Arahamin usko. Aabraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan
lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian."
*(Room. 4: 16,20) *Lupaus Aabrahamin kohdalla toteutui; hän sai ja saa
jatkuvasti jälkeläisiä niin kuin Jumala hänelle lupasi. Jokainen, joka
uskoo Jeesuksen sovitustyöhön ja hänen ylösnousemukseensa, voi
Aabrahamin tavoin olla varma, että lupaus, jonka Jeesus antoi on täysin
varma ja se toteutuu varmasti.

Emme tiedä, mitä alkanut vuosi tuo tullessaan. Ehkäpä sinulla on
suunitelmia tulevan varalle ja toivot niiden toteutuvan. Vasta
jälkeenpäin tiedät, toteutuivatko ne. Elämä on vaikeasti ennakoitavissa.
Silti voit luottavaisena elää elämääsi alkaneena vuotena. Koko elämäsi
on hänen tiedossaan. Ihmisinä tarvitsemme toisiamme ja uskovaisina
meidän tulee kunnioittaa, rohkaista ja tukea toisiamme, henkilöön
katsomatta. Raamatun keskimmäiset jakeet on Psalmissa 118:8,9. Se antaa
tärkeän opetuksen: "On parempi turvata Herraan kuin luottaa ihmisten
apuun. On parempi turvata Herraan kuin luottaa mahtavien apuun." * *Tämä
lupaus ei petä.

Siunausta sinulle ja meille kaikille aloittaessamme kulkea armon vuotta
2010.

Reino Tanner